De Rode Ridder Wiki
Advertisement
JohanPromo Dit artikel heeft foto's
Foto(s) nodig: Foto van Het Godsgericht luxe
JohanPromo

Boris
Boris b
Naam Boris
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Haarkleur Bruin
Biografie
Familie Onbekend
Werk/beroep Berentemmer
Lid van een kermisgroep
Werknemer van Wando
Doodsoorzaak Doodgeslagen door zijn eigen beer
Slachtoffers
Direct Geen
Indirect Geen
Monsters Geen
Dieren Geen
In de stripreeks
Ontwerper Marc Legendre
Eerst gezien Het Godsgericht
Laatst gezien Het Godsgericht
Verschijningen 1

Boris is een personage die verscheen in Het Godsgericht.

Biografie[]

Eerder leven[]

Boris werkte als berentemmer. Hij was bij dezelfde groep kermisklanten waar ook Iudith en Levinus bij hoorden[1].

Ontmoeting met Johan van Horst[]

Johan zag Boris op de markt. Hij was Iudith aan het mishandelen, die had willen ingrijpen toen Boris zijn beer mishandelde. Boris keerde zich tegen Johan, maar die sloeg hem neer. Toen hij weer aanviel vernederde Johan hem waar veel mensen bij waren. Terwijl Johan en Iudith weggingen zwoer Boris wraak op hen te zullen nemen[1].

Die nacht betrapt Boris Johan in hun kamp. De ridder is hem ook dit keer te vlug af en werpt hem tegen de grond. Maar nu zijn ook de andere leden van de kermisgroep ter plaatse. Samen kunnen ze Johan gevangen nemen en aan Wando uitleveren. De volgende dag verschijnt Boris in de menigte die zich heeft verzameld om het godsgericht te zien. Hij hitst de mensen nog wat meer tegen Johan op. Het gevecht verloopt echter in het nadeel van Boris, aangezien Johan Wando's helper weet te doden. Wando wil Johan nu alsnog met de hulp van zijn soldaten doden, maar plotseling stormt de beer van Boris op hen af. Wando roept tegen Boris dat hij wat moet doen. Het is dan al te laat en Wando wordt door de beer gegrepen. Daarna is Boris aan de beurt, de beer slaat hem met een slag van zijn klauw dood[1].

Na zijn dood[]

Nadat Boris overleden was, werd Wando op een draagbaar afgevoerd. De beer van Boris werd het eigendom van Iudith[1][2].

Verschijningen[]

Stripreeks[]

Luxe edities[]

Superluxe edities[]

Naam betekenis[]

  • Boris is een mannelijke voornaam van voornamelijk Slavische en Bulgaarse oorsprong. De naam "Boris" betekent "strijder".

Persoonlijkheid[]

Boris was een heethoofd. Hij had geen respect voor zijn beer, die hij mishandelde. Ook viel hij Iudith aan. Na de vernedering op het marktplein wilde hij wraak nemen op Johan. Boris besloot later om Johan aan Wando uit te leveren, voor wraak en een beloning.

Kracht en sterkte[]

Boris maakte gebruik van een zweep. Een goede vechter was hij niet. Johan maakte hem tijdens hun gevecht belachelijk.

Wetenswaardigheden[]

  • Boris heeft veel gemeen met Bellart. Beide mannen waren berentemmers en beide namen begonnen met een letter B. Hoe dan ook, Bellart leek meer respect te hebben voor zijn beer dan Boris. Beide berentemmers waren ook werkers van de meesterbrein in de strip. Allebei hun leiders kwamen om het leven door Johan: Mariza en Wando.
    • Bellart, hoe dan ook, kwam wel om het leven door Johan van Horst en was wel een meesterbrein.
    • Hoe dan ook, beide beren hadden personen vermoord, maar Johan had niet Boris's beer vermoord, maar wel Brutus. Hoe dan ook, Johan was bijna van plan Iudith's beer om te brengen.
  • Boris was de enige overleden persoon van Wando's groep die niet stierf door Johan van Horst (als Hans niet is meegeteld, sinds hij niet stierf in Het Godsgericht).
  • In het vorige album (De Wederopstanding) heette ook een personage Boris, maar dit was niet zijn echte naam (hij werd eerder Brok genoemd in De Zwarte Narcis).
  • Boris was het enige belangrijke lid van Wando's groep uit Het Godsgericht die niet verscheen tijdens het gevecht in Wando's schuur.
    • Dit kwam omdat Boris pas later in het album voor Wando begint te werken, nadat hij en de andere kermisgasten Johan gevangen genomen hadden.
  • Boris is de enige persoon die behoorde tot beide groepen als lid: Wando's groep en Levinus's groep.

Achter de schermen[]

Zie ook[]

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Boris (Het Godsgericht).
Advertisement