De Rode Ridder Wiki
Advertisement

De Duisterburcht
222-nl-v
Schrijver Martin Lodewijk
Tekenaar Claus Scholz
Omslag Claus Scholz
Onderdeel van Nieuwe reeks - Deel 1
Reeks 3
Reeksnummer 16
Tijdperknummer 16
Nummer 222
Tijdperk

III

Uitgever Standaard Uitgeverij
Uitgave 20 Mei 2009[1]
Andere informatie
Pagina's 32
Type Strip
ISBN 9789002236372[2]
Canon Ja
Serie De Rode Ridder
Vorige album De Spiegeldemon
Volgende album De Sluier van Wuustwezel

De Duisterburcht is het 222ste album van De Rode Ridder.

Belangrijke evenementen[]

Voor de volledige tijdlijn. Zie ook:

Verhaallijn[]

Verhaal[]

Debuut[]

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Debuut

Verschijningen[]

Personages[]

Voorwerpen[]

Groepen[]

Andere dingen[]

Afwezige hoofdpersonages[]

Tijdlijn[]

Wetenswaardigheden[]

DeRodeRidderAffiche2014.1
Een affiche van De Duisterburcht.
  • Deze strip heeft een gelijkenis met Het Veenspook. Johan brengt een persoon om die probeert een getrouwd stel om te brengen, maar deze persoon kwam zelf om het leven door Johan. Deze vijand kon goed met een pijl en boog omgaan. De kasteelheer in de strip was een vijand van Johan en kon goed met Johan opschieten in het begin van het verhaal tot zijn verraad was uitgelegd.
    • Hoe dan ook, in deze strip lukt het wel de vijand om een getrouwd stel succesvol om te brengen, wat niet het geval was in Het Veenspook.
    • In Hydra bracht Vlad Drakul (een slachtoffer van Johan) Sunya's ouders om het leven.
  • Aangezien alleen Johan te zien toen hij 9 werkers van Malegis ombracht, is het mogelijk dat alle leden die behoorde tot de groep van Malegis de Mazan om het leven kwamen door Johan van Horst. Hoe dan ook, alleen 1 lid was nog levend te zien bij Beata.
  • Dit is de laatste strip van de Nieuwe reeks - Deel 1 die een herdruk kreeg en de laatste strip tot De Uitverkorene, het eerste album van de Nieuwe reeks - Deel 2.
  • 11 jaar later (in 2020) verscheen De Rode Ridder Trilogie 9 op 20 Mei, exact dezelfde datum als de verschijning van dit album.
    • Dit album verschijnt ook in deze trilogie.

Fouten[]

  • Voor Malegis's dood noemde Johan Maleigis de Mazan in plaats van Malegis de Mazan.

Johan's moorden[]

Achter de schermen[]

"De Rode Ridder, door Merlijn uitgezonden naar het zuiden, trekt door het vulkanische landschap van het Centraal Massief in Frankrijk, de Auvergne, het oude land van Arverni... Hij zoekt en vindt beschutting voor een van de hevige nachtelijke onweren waar de streek berucht om is, op een somber, uit zwart vulkanisch basalt opgetrokken slot...
Snel wordt duidelijk dat het kasteel binnen even onheilspellend is als buiten... De Heer van de Duisterburcht is onder vreemde omstandigheden om het leven gekomen en zijn erfgenaam, de oudste zoon, is verdwenen... Zijn tweelingbroer voert nu, onder de hoede van de sinistere kasteelvrouw, zijn moeder, het bewind over de streek. Als bij zijn vertrek een jonge vrouw zijn hulp inroept en hij de oorzaak van haar wanhoop ontdekt, zoekt Johan een voorwendsel om langer op het kasteel te verblijven... en licht te brengen in de Duisterburcht!"

Zie ook[]

Advertisement