De Rode Ridder Wiki
Advertisement

De Zwarte Weduwe
RodeRidder241
Schrijver Marc Legendre
Tekenaar Claus Scholz
Omslag Claus Scholz
Onderdeel van Nieuwe reeks - Deel 1
Reeks 3
Reeksnummer 35
Tijdperknummer 35
Nummer 241
Tijdperk

III

Uitgever Standaard Uitgeverij
Uitgave 11 Februari 2014
Andere informatie
Pagina's 32
Type Strip
ISBN 9789002251382[1]
Canon Ja
Serie De Rode Ridder
Vorige album De Indringers
Volgende album De Spookkrijgers

De Zwarte Weduwe is het 241ste album van De Rode Ridder.

Verhaallijn[]

Johan wordt uitgenodigd op de bruiloft van Boidin en Franseza. En dat laat Johan niet aan zich voorbijgaan…[2].

In het vroegere najaar vinden wij Johan, de Rode Ridder, terug in de heuvellanden van Bretagne. Hij geniet van een rit langs een van de vele riviertjes wanneer hij een kind om hulp hoort roepen. Rozenn is in het water gevallen en de stroming leidt haar recht naar het waterrad. Door Johans heldhaftige tussenkomst wordt ze op het nippertje gered. Als dank wordt Johan door Pierrick uitgenodigd op de bruiloft van Boidin, de jongste zoon van Franseza, de beeldschone leenvrouw. En dat laat Johan niet aan zich voorbijgaan. [3].

Belangrijke evenementen[]

  • Johan ontmoet Pierrick, Gaelle, Franseza, Jodoc, Boidin en Rozenn.
  • Jodoc bevestigt dat hij de zoon is van Pierrick en Rozenn is de kleindochter van Pierrick.
  • Boidin is de zoon van Pierrick.
  • Jodoc vermoordt Jute en Boidin.
  • Jodoc lijkt zelfmoord gepleegd te hebben, totdat Gaelle bevestigt dat zij haar man heeft omgebracht.
  • Franseza vermoord haar zus Gaelle.

Voor de volledige tijdlijn. Zie ook:

Debuut[]

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Debuut

Verschijningen[]

Personages[]

Locaties[]

Titels[]

Andere dingen[]

Afwezige hoofdpersonages[]

Wetenswaardigheden[]

Colruyt
De Zwarte Weduwe te koop bij Colruyt
  • De titel verwijst naar Franseza, wiens man was ging overlijden door onbekende omstandigheden.
    • Hoe dan ook, de titel verwijst ook naar Franseza's titel als De Zwarte Weduwe doordat haar vorige 3 mannen waren overleden door onbekende omstandigheden.
  • Marc Legendre bevestigde op Facebook dat hij hiermee bezig was. Dit is dus hierdoor een van de eerste keren dat het eerder op Facebook is bevestigt dan bij de stripspeciaalzaak.be. Dit komt ook doordat stripspeciaalzaak.be alleen covers erop zet en niet alleen titels.
    • Op 17 Oktober was deze strip bevestigt bij de stripspeciaalzaak.be.
  • Als deze strip in Januari verschijnt, zitten er 8 maanden tussen van de bevestiging van Marc Legendre tot de uitgave van deze strip.
  • Dit is de eerste alleenstaande strip uit de nieuwe reeks. De strip had geen verwijzingen naar eerdere albums of namen van terugkerende personages naast het personage Johan van Horst. Een later album kan ook worden gezien als alleenstaande strip, ondanks dat De Ronde Tafel genoemd werd.
    • De Duisterburcht was in de buurt als een alleenstaande strip, maar ondanks de verwijzingen in het album van belangrijke mensen waar Johan meewerkte werd het album later terugverwezen in De IJzeren Kroon, waarin Merlijn en Demoniah te zien waren, 2 terugkerende personages.
    • Dit is de eerste alleenstaande strip geschreven door Marc Legendre.
  • Aan het eind van Het Vuur en de Maagd zijn Johan en Merlijn in Bretagne. Dit is Johans eerste bezoek aan Bretagne sinds Het Vuur en de Maagd, 29 albums eerder.
  • Deze strip laat geen moord zien van Johan.
    • Dit is ook het eerste album van Marc Legendre waarin Johan niemand ombrengt. Hoe dan ook Gaelle behoort tot wel de indirecte slachtoffers van Johan van Horst.
    • Dit is het enige album uit 2014 waarin Johan van Horst niemand ombrengt.
    • Naast dat Johan geen mensen ombrengt, vermoord Johan ook geen dieren of monsters in dit album. Dit is een van de weinige albums uit de nieuwe reeks waarin Johan geen enkele moord op welke manier dan ook.
  • De tactiek van Franseza en Gaelle leek veel op die van Panna uit De Amazones. Dit is omdat ze door dezelfde personen waren getekend, Claus Scholz.
  • Net als de vorige strips van de Rode Ridder geschreven door Marc Legendre, laat deze strip geen leenman zien, maar een leenvrouw.
    • Toevallig genoeg waren beide vijanden van Johan, maar Franseza bleef leven, niet zoals Wando die omkwam door Johan.
    • Vanaf dit album heeft Marc Legendre alleen nog leenmannen en vrouwen als vijanden laten zien in de stripreeks met uitzonderingen van Levinus, Gaelle en Jodoc; hoe dan ook Levinus werkte voor Wando de leenman, terwijl Gaelle de zus was van Franseza, de leenvrouw. Jodoc was de man van Gaelle.
  • Boidin en Pierrick lijken in een scene op Johan van Horst.
  • Dit is de eerste strip uit de nieuwe reeks in een nieuw jaar (2014) waarin Johan niemand ombrengt sinds De Judasgraal (2006). Elk jaar daarvoor bracht Johan minstens 1 persoon om in de eerste strip uit de nieuwe reeks.
  • Dit is de eerste keer dat Johan geen moord heeft gepleegd in de nieuwe reeks sinds Modgudur, 25 albums eerder.
  • Met de vorige strip (Gunar Skallagrimson in De Indringers) meegeteld is het de tweede keer dan een persoon Johan probeert om te brengen met zijn eigen zwaard (Gaelle).
    • Het is de eerste keer dan een vrouw Johan probeert om te brengen met zijn eigen zwaard.
  • Dit is de eerste strip geschreven door Marc Legendre van De Rode Ridder waarin een vrouw sterft.
  • In deze strip wordt Johan een held genoemd. Desondanks is Johan de held van de stripreeks van De Rode Ridder.
  • Gaelle en Jodoc zijn allebei mysterieuze figuren in dit album.
  • Het is onbekend of Pierrick ontdekte dat Jodoc en Gaelle de personen waren die verantwoordelijk waren voor de dood van zijn zoon, Boidin.
    • Desondanks zat hij met hun allebei aan tafel. Dit kwam ook doordat dit voor de misdaden gebeurde.
  • Jodoc's rol in dit album lijkt op dat van Maarten Halvoet uit Storm over Damme. Beide speelde met Johan een rol als vriend en behoorde tijdelijk tot een lid van Johan van Horst's groep tot hun verraad en dood.
  • Gaelle vertelde eerder aan Johan dat zij dezelfde kracht oefeningen deed als haar zus, Franseza. Desondanks was Johan dit vergeten. Dit kan zijn, doordat Johan zich teveel focuste op de zaak en vergeten was dat Gaelle dit ook kon, net zoals Franseza.
  • Johan van Horst's zwaard is absent op de cover.
  • Dit is het tweede stripalbum waarin Johan een held wordt genoemd. De eerste keer was in De Vloek van de Tupilak.
  • Dit is het laatste album van de Nieuwe reeks - Deel 1 waarin Johan geen personen vermoord die behoren tot de slachtoffers van Johan van Horst.
  • Dit is het eerste album van Marc Legendre waarin Johan geen personen vermoord. Dit zal een terugkerende trend worden in de volgende reeks, de Nieuwe reeks - Deel 2. Dit komt doordat Johan een achtergrond als Kruisvaarder heeft en hierdoor in de originele tijdlijn minder moorden pleegt dan in eerdere reeksen.

Zie ook[]

Advertisement