De Rode Ridder Wiki
Advertisement

Diederik
Diederik Bierkoning
Naam Diederik
Bijnaam De Bierkoning
Status Levend
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Kleur ogen Blauw
Haarkleur Blond
Biografie
Familie Onbekend
Werk/beroep
Slachtoffers
Direct 5[1]
Indirect Geen
Monsters Geen
Dieren Geen
In de stripreeks
Ontwerper Karel Biddeloo
Eerst gezien Het Levenselixir
Laatst gezien De Bierkoning
Verschijningen 2

Diederik is een terugkerend personage uit De Rode Ridder.

Biografie[]

Eerder leven[]

Diederik werkte als huurling. Kort voor de rellen in Leuven werd hij ingehuurd door Demoniah. Hij was op dat moment haar belangrijkste handlanger. Elke nieuwe huurling die ze in dienst nam moest eerst een gevaarlijke proef doorstaan: bij het binnenkomen in Demoniah's kamer moesten ze voor Diederik's bijl uitwijken. De overlevenden kregen van Demoniah het aanbod om voor haar te komen werken. Diegenen die zo "brutaal" waren het aanbod af te slaan werden door Diederik vermoord. Dit gebeurde met drie mannen. De huurling Jonax nam het aanbod wel aan en zou met hen samenwerken[2].

Ontmoeting met Johan van Horst[]

Verschijningen[]

Stripreeks[]

Bronnen[]

Naam betekenis[]

Persoonlijkheid[]

Oorspronkelijk was Diederik een slecht personage. Hij vermoordde meerdere mannen in opdracht van Demoniah. Ook enkele leden van de nachtwacht werden het slachtoffer van Diederik. Na zijn ontmoeting met Johan en Godfried, koos hij voor de goede kant. Diederik bleek een nuttige helper te zijn. Volgens Johan kwam hij met hun hulp wel weer op het goede pad. Later raakte hij bevriend met Godfried, die hem eerst niet vertrouwde[2].

Kracht en sterkte[]

Diederik was erg sterk. Hij gebruikte een zware bijl. Later ook een hellebaard en een morgenster. Diederik wist weer op te staan nadat hij een trap tegen het hoofd had gehad door Johans paard. Ondanks zijn kracht was Diederik de mindere van Godfried, die hem overmeesterde[2].

Later droeg Diederik de kleding van een soldaat. Hij raakte echter niet meer in een gevecht verwikkeld[3].

Wetenswaardigheden[]

  • Anders dan Godfried werkte Diederik wel uit vrije wil voor Demoniah, desondanks werden zij later goede vrienden.
  • Diederik had een strip naar zijn eigen vernoemd: De Bierkoning.

Achter de schermen[]

  1. Diederik vermoorde 3 mannen die het aanbod van Demoniah afwezen en 2 wachters
  2. 2,0 2,1 2,2 Het Levenselixir (strip)
  3. De Bierkoning

Zie ook[]

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Diederik (stripreeks).
Advertisement