De Rode Ridder Wiki
Advertisement
Update Dit artikel of sectie is genomineerd voor een update
Het volgende moet specifiek worden upgedate:Alle fouten van alle albums.
Je kan De Rode Ridder Wiki helpen bij: updating it.
Update

Dit zijn de fouten in De Rode Ridder stripreeks.

Originele reeks[]

De Zwarte Banier[]

  • Zigliora wordt foutief Zagliora genoemd.

Het Rijk van Enid[]

Modred en Enid
Modred en Enid zijn even groot, terwijl Enid eigenlijk kleiner is.
  • Na het toernooi draagt Arthur ineens een snor, terwijl hij de voor het toernooi een snor niet had.
  • Op de eerste bladzijdes draagt Bogard het teken van de beoefenaars van de Zwarte Kunsten op zijn muts. Later is dit teken niet meer te zien.
  • De grootte van Enid, het volk van Enid en de enorme hagedissen verandert steeds in de loop van het verhaal. Aan het einde is Enid net zo groot als Modred.
  • In het begin van het verhaal neemt Modred deel aan een toernooi. Daarbij heeft hij zwarte kleren aan en laat zijn gezicht niet zien. Om aan het toernooi deel te nemen moest hij echter een geldig wapenschild hebben. Ook had hij van tevoren zijn gezicht moeten laten zien. Modred had dus eigenlijk niet mogen deelnemen.

Het Testament[]

Karel Biddeloo's reeks[]

Zygmud en de Beren van Kragero[]

  • Tijdens het gevecht tussen Johan en Rudbert op het marktplein zijn twee fouten te zien. Als Rudbert met een balk zwaait zijn de hoorns op helm plotseling weg. Ook wordt hij Lothar genoemd.
  • In de ingekleurde versie is Gorika in het begin wit met bruine stippen. Later in het verhaal is de hond geheel bruin ingekleurd.
  • Johan kocht na de aanval van Mankepoot een nieuw paard voor Yngram bij de Roldan broers. Eerst is dit paard wit, net als dat van Johan. Nadat hij het aan Yngram geeft wordt het echter bruin ingekleurd.
    • Dit is mogelijk gedaan, om zo geen verwarring te veroorzaken tussen Johans paard en Yngrams paard. Hoe dan ook, in latere albums verschijnen ook meerdere witte paarden.

Prins der Duisternis[]

  • In het begin van het verhaal werd Alfons een keer met Johan verwisseld.
  • Het been van Chuk werd een keer met dat van Johan verwisseld.
  • De snor van Marianus Gillis werd op een plaatje vergeten.

Avalon[]

  • In Excalibur haalde Johan Arthur's kroon uit zijn graf. In Avalon blijkt Arthur zijn kroon echter mee naar Avalon genomen te hebben.

Montsalvat[]

  • Walewyn wordt Walewijn genoemd. Dit is met een ij in plaats van een y.

De Naamloze Ridder[]

  • In deze strip blijkt Bahaal de leerling van Kerwyn te zijn. Deze strip en zijn opvolgers spelen zich af tijdens het bestaan van de ridders van de Ronde Tafel. In De Barst in de Ronde Tafel is de voorgeschiedenis van Bahaal nog anders. Hij zou al eerder bestaan hebben, en had zich teruggetrokken voor het bestaan van de Ronde Tafel ridders een feit was.
  • In dit album ziet Johan de schedel van Gareth op een paal staan. Twee albums later in De Veldtocht, staat hij levend tussen de andere ridders van de Ronde Tafel.

Het Veemgericht[]

  • Door een inkleurfout lijkt het alsof Johan dronken een vrouw lastigvalt. Op de volgende bladzijde blijkt dit echter een dronken soldenier te zijn.
  • Jan van Drakesteyn had in het begin van zijn verschijning groene kleren aan. Na zijn dood werden deze kleren echter paars.

Het Geheime Wapen[]

  • Tijdens het laatste gevecht tussen Johan en Radjar, ontbreekt het lemmet van Radjars zwaard.

Nieuwe reeks[]

De Grot van de Beer[]

  • Nadat Johan een lans pakt van een wachter en ermee Brutus ombrengt, heeft de wachter zijn lans weer terug wanneer Johan hem neerslaat met zijn zwaard.
  • Johan bemerkt dat hij in het rijk van Bahaal en Demoniah is geweest, dat wil zeggen de Hel. Maar daar is hij tot op dat moment nooit gekomen.

De Judasgraal[]

  • Bij plaatje 44 staat er een wolkje naar Indigo Magiste, die gegijzeld is. Alleen Merlijn staat naast haar en dus was het wolkje bedoeld voor Merlijn, die het over Indigo had. De enige andere vrouw is Demoniah, maar die is niet gegijzeld.
    • Dit is waarschijnlijk ook een van de eerdere tekstwolken waar Martin Lodewijk het over had.

Het Zwaard van de Maagd[]

  • In deze strip zegt Johan dat Sir. Bedwyr Excalibur terug in het water had laten werpen. Het zwaard werd echter samen met Arthur begraven.

De Tweede Terugkeer[]

Chuk 222
Chuk
  • In al zijn verschijningen had Chuk grijs haar. Maar in De Tweede Terugkeer is zijn haar foutief bruin ingekleurd.
  • De achterkant van het album staat het album Ninja! geschreven zonder uitroepteken (!).

De Man Zonder Verleden[]

  • Een spacebar mist op de derde pagina in de zin: Onze meester Pankraz Rauh, verwacht u in zijn persoonlijke vertrekken edele vrouw.

De Duisterburcht[]

  • Voor Malegis's dood noemde Johan Maleigis de Mazan in plaats van Malegis de Mazan.

Het Behouden Zwaard[]

  • Reyhold draagt in de flashbacks/archief beelden blauwe kleren, terwijl zijn kleren in de herdrukken gewoon lichtbruin waren.
  • Sieglinde van Eikendale draagt in de flashbacks/archive footage lichtblauwe kleren, terwijl haar kleren in de herdrukken gewoon roze waren.
  • Het plaatje met de 3 boeren die verschijnien in archive footage hebben de volgende fouten:
    • Het huis achter is in Het Gebroken Zwaard van steen, terwijl het hier van hout is.
    • De 2de man die kijkt naar het Gebroken Zwaard kijkt rechtuit naar het Gebroken Zwaard, in plaats van schuin.
      • De 2de man steekt ook zijn linkerhand naar beneden in plaats van rechtuit.
    • Er ligt geen item van de bewustloze boer.
    • Er is een tuintje bij de boeren in plaats van alleen gras.
  • Sighold blijkt op de cover ander haar te hebben. In plaats van zwart heeft hij bruin haar.

De Furiën[]

  • Johan ontmoet Demoniah en Galaxa ten tijde van de Ridders van de Ronde Tafel. Johan zou Galaxa en Demoniah pas later ontmoeten, na de dood van koning Arthur. Dit kan ook bevestigt worden, sinds Bahaal verscheen als geest ten tijde van De Toverspiegel en De Leeuw van Vlaanderen.
    • Lancelot vraagt ook of Johan Galaxa mist. In principe zou dit niet kloppen voor de bovenstaande regel.
  • Lancelot zegt tegen Johan dat hij verliefd is op Guinevere, terwijl Lancelot pas zijn gevoelens bekende in De Toverstaf (indirect) en Montsalvat.

De Elfenring[]

Kerwyn 001
Kerwyn's nieuwe uiterlijk.
  • In het begin van de strip zijn Kerwyn and Merlijn aan het dueleren en Merlijn weet dat Kerwyn aan de slechte kant staat. Dit was niet het geval in eerdere strips, sinds Merlijn nooit de identiteit kon achterhalen van Kerwyn (sinds hij Lodogran aan het beschermen was).
  • Merlijn en Kerwyn lijken niet op elkaar zoals in een eerdere strip, terwijl ze tweelingbroers zijn.
  • Aan het einde van de strip lijken de elfjes even groot als Johan van Horst en Merlijn. Dit kan niet, aangezien de elfjes eerder al klein waren.
  • Ook al zegt Johan dat hij nog nooit heeft gevlogen, hij heeft eerder gevolgen in De Verboden Berg, 177 strips eerder.
  • Kerwyn wordt in dit verhaal Kerwijn genoemd.

De Zwarte Narcis[]

De Wederopstanding[]

  • Nadat Boris is omgebracht door Johan is zijn dode lijf nog te zien. Een paar plaatjes later verdwijnt zijn lichaam nadat Isabelle de Lagverre en Demoniah weg zijn.

De Duivelse Poppenspeler[]

  • Johan zegt dat hij al eerder bij de toren van Bogard is geweest, maar dit klopte niet. Johan ontmoette Bogard bij De Boom van Enid. Johan was niet eerder geweest in Bogards toren. Pas in dit album was het te zien dat Johan Bogards toren bezocht.
  • Johan zegt dat hij niet gelooft in tovenarij. Ondanks dit heeft hij in elke reeks minstens één keer tovenarij gezien. Zie ook het artikel magie.
  • Het woord gas werd gebruikt in de 17de eeuw. Dit is niet het tijdperk waarin De Rode Ridder albums zich afspelen (mogelijk in de 12de of 13de eeuw).
  • Een tekstballon bevat de tekst waarin Levinus laatste uren hebben geslagen. Dit is echter niet het geval, sinds hij dit denkt en later nog leeft.

De Spookkrijgers[]

  • Yorimoto wordt Yokimoto genoemd wanneer Johan, Yorimoto, Ayako en Merlijn op pad zijn.

Mensenjacht[]

De Uitverkorene[]

  • Johan mist zijn stoppelbaardje op een plaatje van de laatste bladzijde.
  • Als Johan de vingers van de rover eraf hakt, betreft het de vingers van zijn linkerhand. Als de man zich op de grond laat zakken zijn de vingers van zijn rechterhand eraf terwijl het eerst die van de linkerhand waren.
  • Het haar van Allis gaat van blond naar rood.

De Gevangene[]

  • Knif wordt foutief Knip genoemd.
  • Een aantal bendeleden zijn anders getekend. Daardoor zijn maar een paar bendeleden te zien die sterven op de manier waarop ze origineel getekend waren door Fabio Bono.
  • Aan het begin van het album laat Johan Jago achter bij het kasteel. Op het einde is Jago nog steeds aan het wachten op Johans terugkomst. Hoe dan ook, toen Johan meereisde met Malfrat de Wranges groep was zijn paard ook wit. Dit kon niet Jago zijn, aangezien Johan Jago had achtergelaten. Op het einde van het album is Johans paard bruin, het is waarschijnlijk dat dit een inkleurfout was in het album (dat het paard niet wit had moeten zijn maar bruin).

Andere canon[]

De Klauw Trilogie[]

De Zwarte Drietand[]

Zie ook[]

Advertisement