De Rode Ridder Wiki
Advertisement
Fresnoy
Fresnoy
Naam Fresnoy
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Haarkleur Grijs
Biografie
Familie Onbekend
Werk/beroep Lid van De Tempeliers
Gestorven op 1314
Gestorven in Frankrijk
Doodsoorzaak Neergestoken met een zwaard door Tenebrax
Slachtoffers
Direct 2[1]
Indirect Geen
Monsters Geen
Dieren Geen
In de stripreeks
Ontwerper Karel Biddeloo
Eerst gezien Het Grote Geheim
Laatst gezien Het Grote Geheim
Verschijningen 1

Fresnoy was een personage die verscheen in Het Grote Geheim.

Biografie[]

Eerder leven[]

Fresnoy was een lid van De Tempeliers. Toen alle ridders van zijn orde werden opgepakt, slaagde hij erin te ontsnappen. Het was zijn taak om naar De Commanderij van Troyceaux te gaan en daar De Witte Schaal op te halen. De weg daarheen was erg gevaarlijk, hij werd achtervolgd door Tenebrax en zijn handlangers: De Kinderen van de Nacht. Meerdere keren kon hij zich vrijvechten, maar uiteindelijk dreven zij hem in het nauw. In een klooster vond hij onderdak voor de nacht. Tenebrax en zijn mannen hoefden slechts te wachten tot hij het klooster verliet[2].

Ontmoeting met Johan en dood[]

In de volgende ochtend stonden zijn vijanden hem al op te wachten. Tenebrax wilde dat hij zich overgaf, waarop Fresnoy meteen aanviel. Hij kon meerdere aanvallers doden, maar toen werd zijn paard gedood. Fresnoy kon nergens meer heen en stond op het punt omgebracht te worden. Plotseling verscheen Johan die de manschappen van Tenebrax aanviel. Voor Fresnoy kwam deze hulp te laat, Tenebrax stak zijn zwaard in de rug van Fresnoy. Daarna vertokken Tenebrax en zijn mannen weer. Hoewel hij stervende was, kon hij Johan nog zijn ring en het wachtwoord geven, zo kon de ridder in zijn plaats naar de commanderij gaan. Fresnoy stierf hierna[2].

Na zijn dood[]

Tenebrax, de moordenaar van Fresnoy, kwam later om tijdens een gevecht met Johan. Het geheim van De Tempelschat ging echter verloren[2].

Verschijningen[]

Stripreeks[]

Naam betekenis[]

Fresnoy is een naam die uit Frankrijk komt. Fresnoy is ook naam die gebruikt wordt voor meerdere gemeentes uit Frankrijk: Fresnoy-en-Chaussée, Fresnoy, Fresnoy-le-Luate, Fresnoy-en-Gohelle, Fresnoy-le-Château, Fresnoy-Folny en Fresnoy-le-Grand.

Persoonlijkheid[]

Fresoy was trouw aan De Tempeliers. Voor het voortbestaan van de orde had hij zelfs zijn leven over.

Kracht en sterkte[]

Fresnoy vocht zeer goed. Meerdere keren had hij zich uit een hinderlaag van Tenebrax en zijn mannen vrijgevochten. Fresnoy was ook de eigenaar van een paard en een lans.

Wetenswaardigheden[]

  • Fresnoy stierf op een zelfde manier als Gawon. Beide moordenaars (Tenebrax en Gawon's moordenaar) staken deze personen onverwacht neer. Uiteindelijk kwamen beide moordenaars om het leven door Johan van Horst.
  • Fresnoy was de enige persoon naast Johan die een lid ombracht van De Kinderen van de Nacht.

Achter de schermen[]

  • Fresnoy was bedacht en getekend door Karel Biddeloo in het album Het Grote Geheim die verscheen voor het eerst in 1960.

  1. 2 ridders van Tenebrax
  2. 2,0 2,1 2,2 Het Grote Geheim

Zie ook[]

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Fresnoy.
Advertisement