De Rode Ridder Wiki
Advertisement
Gilles de Rais
Gilles
Naam Gilles de Laval
Bijnaam Gilles de Rais
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Haarkleur Donkerbruin
Biografie
Geboren in Frankrijk
Familie Jean de Craon - Grootvader
Georges De La Tremoille - Neef
Heer de Rais - Voorvader
Werk/beroep Generaal van het Franse leger
Gestorven op 26 Oktober 1440
Gestorven in Nantes, Engeland
Doodsoorzaak Opgehangen
Slachtoffers
Direct 142[1]
Indirect 1
Monsters Geen
Dieren
In de stripreeks
Ontwerper Martin Lodewijk
Eerst gezien Het Zwaard van de Maagd
Laatst gezien Het Vuur en de Maagd
Verschijningen 2

Gilles de Laval is de generaal van het Franse leger. Hij is de hoofdvijand in Het Zwaard van de Maagd en Het Vuur en de Maagd. Gilles was beter bekend onder de naam Gilles de Rais.

Biografie[]

Eerder leven[]

Gilles de Laval was de kleinzoon van Jean de Craon. Toen hij tien jaar was nam zijn grootvader hem mee op jacht. Jean wilde dat Gilles voor het eerst een hert zou doden, maar hij durfde het niet. Jean stak het hert toen zelf dood en trok een drinkbeker uit zijn gewei. Niet wetende dat dit De Judasgraal was liet hij Gilles het bloed van het hert eruit drinken. Hierdoor veranderde Gilles zich in een dienaar van De Boze. In de volgende jaren werd Gilles de generaal van het Franse leger en vocht tegen de Engelse soldaten. De Judasgraal bleef in zijn bezit. Onder invloed van de beker begon Gilles jonge kinderen te vermoorden, enkele handlangers hielpen hem hierbij[2].

Ontmoeting met Johan van Horst[]

Dood[]

Cover verschijningen[]

Stripreeks[]

Verschijningen[]

Stripreeks[]

Andere verschijningen[]

Luxe uitgaves[]

Naam betekenis[]

Persoonlijkheid[]

Kracht en sterkte[]

Wetenswaardigheden[]

  • Gilles de Laval is de eerste terugkerende hoofdvijand en meesterbrein uit de nieuwe reeks die stierf.
  • Gilles de Laval is de eerste terugkerende hoofdvijand en meesterbrein uit de Nieuwe reeks - Deel 1 die stierf.
  • Gilles de Laval is de eerste mannelijke hoofdvijand uit de Nieuwe reeks - Deel 1 die te zien was als een jong kind in een flashback.
  • De dood van Gilles toont veel gelijkenissen met die van Jezus Christus uit De Bijbel.
  • Gilles de Laval heeft de meeste moorden gepleegd in de stripreeks voor een personage die geen hoofdpersonage is in de stripreeks. Johan van Horst, het hoofdpersonage heeft de meeste moorden gepleegd in de stripreeks.
    • Niet zoals Johan, is er maar 1 van Gilles moorden te zien in de stripreeks. De rest van zijn slachtoffers waren niet te zien en alleen genoemd.
  • Gilles de Laval is de eerste hoofdvijand die stierf, maar waarbij Johan verder in de originele tijdlijn kwam dan normaal (in het jaar 1440).
  • Gilles de Laval is de enige hoofdvijand die Johan had ontmoet in een latere tijdlijn (een aantal albums spelen zich af in het jaar 1300), maar dit kwam vanwege De Mist der Tijden waardoor Johan en Merlijn in een andere tijdlijn waren dan eerder.
    • In een later album van de nieuwe reeks, De Drakar des Doods (album 248) was Johan in een eerdere tijdlijn (een tijd later in het jaar 900), maar hier was geen gebruik gemaakt van De Mist der Tijden en Merlijn was in zijn geheel absent. Hoe dan ook, in sommige albums is Johan ook in eerder tijden zoals in het album Oniria waarbij Johan in het jaar 1000 is.
  • Niet meegeteld hoofdvijanden en meesterbreinen zoals Bahaal uit de eerdere tijdperken, is Gilles de Laval de eerste terugkerende hoofdvijand en meesterbrein tijdens de Nieuwe reeks - Deel 1.

Achter de schermen[]

  1. Het getal van slachtoffers van Gilles, werd in Het Vuur en de Maagd als 140 vermeld. Dit ging alleen over zijn kindermoorden, dus is het uiteindelijke getal waarschijnlijk veel hoger. Gilles had ook 2 moorden gepleegd in Het Vuur en de Maagd.
  2. Het Zwaard van de Maagd
  3. http://www.stripspeciaalzaak.be/beelden/Toppers/RodeRidder/Parades/Parade50Vijanden.pdf

Zie ook[]

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Gilles de Laval.
Advertisement