De Rode Ridder Wiki
Advertisement
Hääkon
Haakon 111
Naam Hääkon
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Haarkleur Geen (kaal)
Biografie
Geboren in IJsland[1]
Familie Onbekend
Werk/beroep Koning
Gestorven in Lyonesse's gevechtsveld
Doodsoorzaak Neergestoken met Excalibur
door Johan van Horst
Slachtoffers
Direct Geen
Indirect Geen
Monsters Geen
Dieren Geen
In de stripreeks
Ontwerper Karel Biddeloo
Eerst gezien Lyonesse
Laatst gezien De Toverstaf
Verschijningen 2
Luxe edities 1

Hääkon was een koning afkomstig uit IJsland.

Biografie[]

Eerder leven[]

Hääkon was geboren in IJsland en werd ergens in zijn leven koning. Met uitzicht op meer macht en rijkdom sloot hij zich aan bij koning Arthur. Het bleef onbekend of hij wist dat Arthur in feite een dubbelganger was. Samen met zijn strijdmacht kwam Hääkon naar het kasteel Lyonesse en ontmoette daar de Schotse clanleider Kinross en emir Ber-Abbas. Samen vormden ze de hoofdmacht van het leger waarmee Arthur heel Europa wilde veroveren. De soldaten van Hääkon werden het garnizoen van Lyonesse[1].

Ontmoeting met Johan van Horst[]

Kort daarop stelde Arthur hem en de anderen aan Johan van Horst voor. Johan dacht op dat moment nog dat hij bij de echte Arthur was. Hääkon nam wat later deel aan een feest dat Arthur gaf. Tijdens het feest kreeg Hääkon ruzie met Johan omdat hij een bemerking maakte over de zogenaamde relatie tussen Guinevere en Lancelot. Toen hij zijn zwaard wilde trekken greep Arthur in en slingerde hem met bovenmenselijke kracht over een tafel. Hääkon was eerst woedend, maar schoot al snel weer in de lach[1].

De dood van Merlijns dubbelganger[]

Nadat Johan Merlijns dubbelganger had vermoord, en de toverstaf terug gestolen, gingen Hääkon, Ber-Abbas en Kinross in overleg met Arthur. Ze besloten verder te gaan met hun plannen[2].

De beslissende veldslag[]

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Gevecht met Hääkon
Blue Glass Arrow Hoofd artikel: De Grote Veldslag
Johan x Hääkon
Johan vermoord Hääkon in de beslissende veldslag.

In een beslissend treffen tussen Arthurs troepen en die van Pelinore, kwam Hääkon tegenover Johan te staan. Naar een kort maar hevig gevecht werd hij door Johan neergestoken met Excalibur[2].

Verschijningen[]

Stripreeks[]

Andere verschijningen[]

Andere uitgaves[]

Spellen[]

Naam betekenis[]

  • Hääkon betekent "strijder" of "strijdman".
    • Hääkon was ook een strijdman. Dit was te zien wanneer hij werd vermoord door Johan van Horst.

Persoonlijkheid[]

Hääkon hielp Arthur's dubbelganger omdat hij zo uitzicht had op veel buit en macht. Hij was trouw aan Arthur, hoewel het tijdens het feest in de strip Lyonesse tot een ruzie kwam. Arthur vernederde Hääkon door hem over een tafel te werpen. Hääkon bleek niet haatdragend te zijn en schoot al snel weer in de lach, ondanks de vernedering door Arthur.

Kracht en sterkte[]

Hääkon was een forsgebouwde man, maar tegen de bovenmenselijke kracht van Arthur kon hij zich niet verdedigen. In De Toverstaf werd hij na een kort maar hevig gevecht door Johan neergestoken met Excalibur.

Wapens[]

Hääkon was de eigenaar van een zwaard en een paard.

Wetenswaardigheden[]

  • Hääkon is de tweede menselijke koning ooit omgebracht door een hoofdpersonage (Johan van Horst) in de stripreeks sinds Koning Harald uit de originele reeks (Het Graf van Ronjar), 126 albums eerder.
    • Toen Bahaal succesvol Koning Arthur ombracht in De Laatste Droom, was Bahaal technisch gezien een terugkerend personage (hij verscheen in 2 albums) en geen hoofdpersonage. Bahaal werd een hoofdpersonage in de reeks erna, namelijk in Karel Biddeloo's reeks.
    • Met de dood van Koning Hääkon is Johan van Horst het enige personage en hoofdpersonage uit de stripreeks die meer dan 1 koning had vermoord: Koning Harald en Koning Hääkon.
  • Hääkon is vermoord door Johan, ondanks dat Hääkon een hogere rol had, namelijk als koning.
    • Hääkon is de eerste koning uit IJsland die werd vermoord door Johan. De andere is de latere Gruwold.
  • Net als Bahaal (zijn baas) kwam hij ook om door het zwaard Excalibur.
  • Ondanks dat hij uit IJsland kwam, sprak hij toch de Nederlandse taal.
  • Hääkon is Johans enige slachtoffer met een trema in zijn naam.
  • Hääkon is de enige terugkerende koning in de stripreeks die om het leven kwam door Johan van Horst.
  • Hääkon is het enige bevestigde lid van Het Buitenlandse Trio die stierf tijdens De Grote Veldslag, aangezien de status van Kinross onbekend bleef aan het einde van De Toverstaf.
  • In Lyonesse is Johan kwaad op Hääkon voor het beledigen van "Guinevere". "Arthur" strafte hem hiervoor en smeed hem op de tafel. Dit kan bewijs zijn voordat Johan Hääkon fataal zou ombrengen in De Toverstaf.
  • Hääkons thuisbasis was nooit te zien gedurende de albums.
  • Hääkon is het enige lid van Het Buitenlandse Trio wiens naam niet eindigde op de letter "s".
  • Hääkon is het enige lid van Het Buitenlandse Trio wie geen enkele lijn tekst had in het album De Toverstaf.
  • Niet zoals zijn baas koning Arthur's dubbelganger kreeg Hääkon ondanks dat hij een koning was geen speciale begrafenis.
  • Hääkon droeg de titel vorst, terwijl zijn baas Bahaal de titel hellevorst en vorst droeg. Hij is het enige lid van Het Buitenlandse Trio die een titel deelde met zijn baas.
  • Doordat zijn baas, koning Arthur (een dubbelganger) geen officiële koning was en Hääkon wel, was het Hääkon die de titel koning officieel droeg gedurende de albums waarin hun allebei verschenen.
  • Met het album Het Eindeloze Eiland is het precies 100 albums geleden voor het laatst dat Johan een menselijke koning (Hääkon) had vermoord.
  • Haäkon is de enige koning vermoord door Johan na wiens dood Johan nog een aantal slachtoffers had in hetzelfde album.
    • Hääkon is het enige lid van Het Buitenlandse Trio waarbij moorden gepleegd worden door zijn moordenaar na zijn dood in hetzelfde album.
  • Hääkon is de enige koning vermoord door Johan die niet gerelateerd is aan de Vikings.
  • Haäkon is de enige koning vermoord door Johan die niet een bevestigde moordenaar was.
  • Haäkon is de enige koning vermoord door Johan waarbij Johan een mysterieus figuur was.
  • Hääkon is de enige koning vermoord door Johan die werkte voor een ander personage (Bahaal) en niet compleet voor zichzelf.
  • Hääkon is de enige koning vermoord door Johan die geen hoofdvijand en meesterbrein was.
  • Hääkon is de enige koning vermoord Johan met een special zwaard (Excalibur).
  • Hääkon is de enige koning vermoord Johan die niet stierf door zijn reguliere zwaard.
  • Haäkon is de enige koning vermoord Johan terwijl hij op een paard zat.
  • Hääkon is de eerste en enige koning die een indirect slachtoffer is van Koning Arthur, sinds hij stierf door het zwaard Excalibur.

Achter de schermen[]

  • Hääkon was bedacht en getekend in het verhaal Lyonesse door Karel Biddeloo in November 1994. Hääkon was ingekleurd door Ursula Lundmark. Hääkon kwam terug in De Toverstaf in waarin hij werd getekend door Karel Biddeloo en ingekleurd door Ursula Lundmark in Februari 1995.

Zie ook[]

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Hääkon.
Advertisement