De Rode Ridder Wiki
Advertisement
Deze pagina is onder bewerking De Rode Ridder Wiki fixed deze pagina's!!.

Update Dit artikel of sectie is genomineerd voor een update
Het volgende moet specifiek worden upgedate:Alle slachtoffers uit de strip foto's van + template voor verschijningen..
Je kan De Rode Ridder Wiki helpen bij: updating it.
Update

Het Behouden Zwaard
HBZ
Schrijver Martin Lodewijk
Tekenaar Claus Scholz
Omslag Claus Scholz
Onderdeel van Nieuwe reeks - Deel 1
Reeks 3
Reeksnummer 18
Tijdperknummer 18
Nummer 224
Tijdperk

III

Uitgever Standaard Uitgeverij
Uitgave 16 December 2009
Andere informatie
Pagina's 32
Type Strip
ISBN 9789002236396[1]
Canon Ja
Serie De Rode Ridder
Vorige album De Sluier van Wuustwezel
Volgende album De Furiën

Het Behouden Zwaard is het 224ste album van De Rode Ridder.

Belangrijke evenementen

Voor de volledige tijdlijn. Zie ook:

Verhaallijn

Al vijftig jaar worden de avonturen van Johan, de Rode Ridder, verteld rond de haardvuren van Europa. Het eerste bekende wapenfeit van de nog jonge Johan wordt verhaald in Het gebroken zwaard. Hierin tracht de kwaadaardige rentmeester Reyhold de schat te bemachtigen die verborgen zou zijn rond het slot Eikendale... Om die reden maakte hij misbruik van een oude legende over het zwaard dat in een tweegevecht in stukken brak en onder het uitspreken van een vervloeking in een moeras werd geworpen! De Rode Ridder slaagde er toen in de vloek van het zwaard te ontkrachten en Reyhold vond oneervol de dood! Maar wat staat Johan te wachten als het moeras wordt drooggelegd en het zwaard ongebroken terugkeert? Als zijn hulp wordt ingeroepen, gunt hij zichzelf geen keus... Zal de vloek van een verslagen roofridder na zo lange tijd alsnog toeslaan? Is het toeval dat het getal 50 meespeelt? Zal Johan de bewoners van Eikendale weten te beschermen tegen het behouden zwaard?

Verhaal

Het volgende moet specifiek worden upgedate:Verhaal in korte alinea's bewerken.
Update

Debuut

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Debuut

Verschijningen

Personages

Groepen

Locaties

Voorwerpen

Evenementen

  • Johans ontmoeting met Reyhold (Genoemd)
  • Johans ontmoeting met Sieglinde van Eikendale (Genoemd)

Andere dingen

Afwezige hoofdpersonages

Meesterbrein

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Meesterbrein

Tijdlijn

Wetenswaardigheden

DRRBlauw
De cover van Het Behouden Zwaard was een directe verwijzing naar de cover van Het Gebroken Zwaard.
  • Johan zegt de uitspraak van Broes over Het Gebroken Zwaard uit Het Gebroken Zwaard na in deze strip.
  • Sieglinde van Eikendale, Mathis van Eikendale, Broes en Reyhold keren allemaal terug in dit album, voor de eerste keer sinds 223 albums eerder.
    • Reyhold is het enige overleden personage waarbij dit het geval is.
    • Reyhold heeft de langste absentie voor een overleden personage, die terugkeerde in een album, met 223 albums.
    • Broes is het enige personage van de 4 personages die levend is en niet behoort de Van Eikendale familie.
    • Al deze personages keerde terug tijdens De Rode Ridder stripreeks 50 jaar.
  • Indigo Magiste is een nieuw personage samen met haar vader, Magist Magiste die voorkomt in een nieuwe strip over een evenement van jaren geleden - Het Gebroken Zwaard. Hun zijn de meest recente personages en hoofdpersonages waar dit bij is. Ook Alfons verschijnt in deze strip, een personage uit Horst en is het enige personage uit Horst die verschijnt in deze strip naast Johan, die ook van Horst is.
  • Sieglinde verscheen voor het eerst op een cover sinds Het Gebroken Zwaard (album 1), 223 albums eerder, het langst van alle personages uit de stripreeks.
  • Sieglinde is het enige personage naast Johan die verschijnt in zowel als flashback of archief beeld als in de originele tijdlijn.
  • Heer van Eikendale's naam is bevestigt als Mathis.
  • Reyhold's dood is gezien dit keer van Johan's perspectief. In Het Gebroken Zwaard, was het van het perspectief van de boeren, sinds een boer schoot een pijl wat een einde maakte aan zijn leven.
  • Johan bevestigt dat het evement over het Gebroken Zwaard jaren geleden was, en dat hij pas zijn ridder sporen had verdiend (in een gesprek met Indigo Magiste, Alfons de Beauchamps, Broes en Magist Magiste).
  • Dit is de meest recente verschijning van Boer Coene en de zonen van boer Coene.
De-Uitverkorene
De Uitverkorene

Cover

  • Broes verschijnt voor de eerste en enige keer op een strip. Bij strip 1, verscheen Broes helemaal niet, maar 222 strips later, verschijnt hij voor de eerste en enige keer op een strip cover.
  • Een Gebroken Zwaard staat op de cover.
  • Sieglinde staat op dezelfde plaats als in Het Gebroken Zwaard.

Fouten

  • Reyhold draagt in de flashbacks/archief beelden blauwe kleren, terwijl zijn kleren in de herdrukken gewoon lichtbruin waren.
  • Sieglinde van Eikendale draagt in de flashbacks/archive footage lichtblauwe kleren, terwijl haar kleren in de herdrukken gewoon roze waren.
  • Het plaatje met de 3 boeren die verschijnien in archive footage hebben de volgende fouten:
    • Het huis achter is in Het Gebroken Zwaard van steen, terwijl het hier van hout is.
    • De 2de man die kijkt naar het Gebroken Zwaard kijkt rechtuit naar het Gebroken Zwaard, in plaats van schuin.
      • De 2de man steekt ook zijn linkerhand naar beneden in plaats van rechtuit.
    • Er ligt geen item van de bewusteloze boer.
    • Er is een tuintje bij de boeren in plaats van alleen gras.
  • Sighold blijkt op de cover ander haar te hebben. In plaats van zwart heeft hij bruin haar.

Johans moorden

  • Johan brengt Sighold en 2 van zijn mannen om.

Achter de schermen

Verwijzingen en notities

Zie ook

Links

Advertisement