De Rode Ridder Wiki
Advertisement

Het Vuur en de Maagd
HetVuurendeMaagd
Schrijver Martin Lodewijk
Tekenaar Claus Scholz
Omslag Claus Scholz
Onderdeel van Nieuwe reeks - Deel 1
Reeks 3
Reeksnummer 5
Tijdperknummer 5
Nummer 211
Tijdperk

III

Uitgever Standaard Uitgeverij
Uitgave September 2006[1]
Andere informatie
Pagina's 32
Type Strip
ISBN 9789002219054[2]
Canon Ja
Serie De Rode Ridder
Vorige album Het Zwaard van de Maagd
Volgende album De Zwarte Inquisiteur

Het Vuur en de Maagd is het 211de album van De Rode Ridder.

Belangrijke evenementen

Voor de volledige tijdlijn. Zie ook:

Verhaallijn

Wanneer Jeanne d'Arc, op aansporen van Johan en Merlijn aan haar missie begint om de Engelsen uit Frankrijk te verdrijven, zet ze ook de zaken in beweging die tot haar eigen ondergang zullen leiden. Johan, de Rode Ridder, wordt geconfronteerd met de aardse en onaardse vijanden van deze strijdbare vrouw. Zelfs hij kan de onstuitbare komst van een Armageddon niet afwenden of het Hellevuur blussen! En het is nog maar de vraag of hij te midden van dit alles zijn eigen leven en eer zal kunnen redden ...[3]

Verschijningen

Personages

Locaties

Evenementen

Andere dingen

Afwezige hoofdpersonages

Bronnen

Wetenswaardigheden

  • Het is onbekend wie van de pages Francois is en wie Walther is.
  • In dit verhaal eindigt de legende van Jeanne D'Arc.
  • Merlijn kan gelovig zijn, aangezien hij een uitspraak van Johannes uit de Bijbel zei.
  • Deze strip bevestigt dat Gilles de Laval meer moorden heeft gepleegd dan Johan in de nieuwe reeks. Hoe dan ook, dat is alleen op dit moment het geval. Gilles is vanaf dit album op een aantal van 141 slachtoffers, terwijl Johan op dit moment pas bij zijn 25ste slachtoffer is in de nieuwe reeks. Dit komt tot een einde in De Wederopstanding, waar bij Johan bij zijn 143ste slachtoffer (Boris) komt en dus Gillis voorbij streeft.
  • Dit is derde en laatste deel uit De Judasgraal trilogie, met als voorgangers De Judasgraal en Het Zwaard van de Maagd.
  • Dit album verschijnt in Martin Lodewijk en De Laatste Pagina.
  • Van de nieuwe reeks album die te zien waren in de Officiële Nederlandse Stripcatalogus voor elke Stripofiel was dit het enige album die nog niet te zien was met een cover. Aangezien het album in 2006 verscheen, is het mogelijk dat de cover nog moest verschijnen en hierdoor geen cover te zien was in de Stripcatalogus.
  • Dit is de eerste keer dat een naaktscene niet erotisch bedoeld was. In plaats daarvan is het er neergezet voor de humor.
    • Dit is ook de eerste keer dat een prostituee naakt verschijnt.
    • Dit is ook de eerste keer dat een naaktscene een vollere vrouw toont in plaats van een slankere vrouw.
  • Dit album heeft de meeste doden van historische figuren, met 3: Thierry La Fronde, Gilles de Laval en Jeanne d'Arc.

Achter de schermen

Verwijzingen en notities

Advertisement