De Rode Ridder Wiki
Advertisement
BijSint-Joris

Bij Sint-Joris

JohanPromo Dit artikel heeft foto's
Foto(s) nodig: niet specifiek
JohanPromo

Johan van Horst
Johan 002
Naam Johan van Horst
Bijnaam De Rode Ridder
Michaël[1]
Amadee van Bohemen[2]
Wassenkrug[3]
Status Levend
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Kleur ogen Blauw[4]
Haarkleur Blond[5]/Zwart[6]
Biografie
Geliefde(s) Galaxa - Liefdes interest
Familie Amelrick Pynnock - Halfbroer
Hugo Pynnock - Halfbroer
Amaranda - Vriendin van Halfbroer
Jenne - Nicht van Halfbroer
Werk/beroep Leider van Johan van Horst's groep
Voormalig lid van Mariza's groep[7]
Onofficieël lid van Demoniah's groep[8]
Gestorven op Geen
Gestorven in Geen
Doodsoorzaak Levend
Slachtoffers
Direct 144
Indirect
Monsters
Dieren 1
In de stripreeks
Ontwerper Willy Vandersteen
Eerst gezien De Grot van de Beer
Laatst gezien De Tranen van Satan

Biografie

Ontmoeting met Dixit

Dixit
Johan bevrijdde Dixit, wat leidde naar een vriendschap.

Johan was aan het dromen over koning Arthur, Yorimoto, Merlijn en Amelrick Pynnock. Nadat hij dacht over zijn eerdere avonturen, werd hij wakker van een groep Neanderthalers. Toen Johan zich probeerde te verzetten, kreeg een klap op zijn hoofd en lag bewusteloos op de grond[9].

Johan werd wakker in een grot. Hierbij ontmoette Johan Dixit, die onder de grot leefde. Dixit vertelde tegen Johan dat ze voor de "beer" werkte. Dixit vertelde ook over de dood van zijn zus, die vermoord was door Bellart. Hierdoor verloor Dixit zijn positie als bewaker en werd een slaaf van de "beer"[9].

Ontmoeting met Mariza

Johan ontmoette Mariza. Johan kleedde zich uit en werd gewassen door Mariza's werkers. Nadat Mariza's verleiding niet werkte, ging Johan weer terug naar de werkplaats. Johan had samen met Dixit een plan bedacht en Dixit vertelde over zijn geschiedenis. Nadat Johan en Dixit wisten te ontsnappen, waren de bewakers van Mariza dronken gevoerd. Hierdoor konden ze tijd nemen om Mariza en de kermisgroep te pakken. Johan hield Mariza's vader vast, maar hij pakte snel een speer en gooide hem in de keel van Brutus. Hierdoor kwam hij om het leven[9].

Dixit gooide Mariza bij Brutus, maar Bellart was woedend over de dood van zijn beer. Bellart wilde hierdoor wraak nemen op Johan door hem te vermoorden. Terwijl Dixit en Johan naar boven gingen, volgde Mariza en Bellart hem op samen met hun bewaking. Mariza kwam er ook achter dat haar bewakers waren dronken gevoerd door Johan en Dixit[9].

De dood van Mariza en Bellart

Johan x Bellart
Johan brengt Bellart om het leven.

Terwijl Dixit er mee bezig was de grot te laten instorten, kwam Johan Bellart en Mariza tegen. Bellart wist snel Johan te ontwapenen, maar Johan gooide Bellart op zijn zwaard, waardoor hij overleden was. Mariza wilde Johan snel ombrengen, maar Johan pakte snel zijn zwaard en gooide het in de buik van Mariza. Hierdoor stierf ze. Johan en Dixit kwamen veilig in de bovenwereld. Johan zag dat zijn paard nog gewoon boven was en zei vaarwel tegen Dixit[9].

Johans derde dood en terugkeer

Eerste gevecht met de Mongolen

Gevangengenomen door de Mongolen

Tweede gevecht met de Mongolen

Het gevecht met Kopfbrecher

Johan x Kopfbrecher
Johan steekt Kopfbrecher dodelijk neer met zijn zwaard.
Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Gevecht met Kopfbrecher

Toen Johan van Horst zijn geheugen was kwijt geraakt, was Johan in het kamp van Kopfbrecher's groep. Toen Ilse was weggejaagd, had Johan er genoeg van. Hierdoor begon Johan een gevecht met Kopfbrecher. Maar Johan een zwaard kreeg van Ilse, hield hij het lang genoeg vol, maar gedurende het gevecht stak Johan Kopfbrecher dodelijk neer[10].

Het gevecht met Pankraz Rauh

Johan x Pankraz Rauh
Johan vermoord Pankraz Rauh
Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Gevecht met Pankraz Rauh

Johan begon het gevecht met Pankraz Rauh na de dood van vele mannen van Pankraz. Pankraz, hoe dan ook, had een werker van hem verborgen in het woud. Johan en Pankraz waren aan elkaar gewaagd, maar toen Dixit een werker van hem vastpakte, schoot deze per ongeluk een pijl af. Hierdoor was Pankraz Rauh afgeleid. Johan greep zijn kans en stak Pankraz Rauh dodelijk neer met zijn zwaard.

De dood van Rudgar van Hanau

Het gevecht met Malegis de Mazan

Johan x Malegis
Johan steekt Malegis de Mazan neer met zijn zwaard.

Nadat Malegis de Mazan Maleida Dessombres had neergeschoten met een pijl, achtervolgde Johan van Horst Malegis de Mazan. Johan ging samen met zijn paard achter Malegis de Mazan en zijn paard aan. Johan struikelde toien het paard van Malegis Johans paard aanviel, waardoor Johan op de grond terecht kwam. Malegis pakte zijn zwaard en wilde Johan ombrengen. Johan viel Malegis aan, gebruikte zijn zwaard en stak Malegis dood neer. Johan vond het jammer dat hij hem maar 1 keer kon ombrengen.

Het gevecht met Sighold

Johan x Sighold
Johan steekt Sighold neer, wat leid tot zijn dood.

Het gevecht met Ruperts werkers

Het gevecht met de struikrovers

De dood van Peng

De aanval van Doctor Faustus

Achtervolging in de sneeuw

Gevangengenomen door Artemis

Ontsnapping en vrijheid

Het gevecht met Boris

Johan x Boris
Johan steekt "Boris" neer met zijn zwaard.
Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Gevecht met Boris

Johan begon zijn gevecht met Boris nadat Johan 3 leden van Isabelle de Lagverres groep had omgebracht. Johan en Boris waren aan elkaar gewaagd. De strijd duurde niet lang, aangezien Johan al snel Boris wist neer te steken met zijn zwaard. Boris stierf snel, maar kon net zeggen tegen Lorrie dat zijn echte naam niet "Boris" was.

De ontdekking van Enid

Gevecht in Wando's schuur

Gespuis
Johan slaat Hans neer met zijn zwaard.

Johan achtervolgde Wando's groep met zijn paard en vond een schuur. Toen Johan Wando en zijn groep gevonden had die Iudith vasthielden, stak Johan Hans gewond neer. Wando's helper was hierdoor boos en hielp Hans, terwijl Wando en Johan hun zwaarden tegen elkaar gebruikte. Wando's helper zei dat ze moesten weggaan, aangezien Hans bloedde. Wando ontsnapte samen met zijn groep en lieten Iudith achter bij Johan.

Het Godsgericht

Wando helper dood
Johan vermoord Wando's helper.

Johan begon dit gevecht met Wando's helper toen hij werd gezonden door Wando voor het gevecht. Hierdoor dacht Johan in de eerste instantie dat hij met Wando te doen had. Johan kreeg een houten zwaard en een schild van een gelovige[11].

Wando's helper begon eerst met zijn zwaard te slaan naar Johan die bukte. Johan liet hem hierdoor struikelen, waardoor hij op de grond lag. Johan gebruikte zijn houten zwaard en stak Wando's helper dodelijk neer[11].

Wando liet zijn eigen zien en Johan was hierdoor niet verbaasd. Johan vond Wando namelijk laf. Iudith's beer kwam in beeld en viel Boris dodelijk aan. Hierna viel de beer Wando aan, die alleen gewond was[11].

Het eerste gevecht met Levinus

Gevecht met Wando

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Gevecht met Wando
Johan x Wando en soldaat 3
Johan steekt Wando en zijn ridder tegelijkertijd neer.

Na het overlijden van Enids bondgenoot Mim en Johans vijand Levinus, verscheen er brand in Bogard's toren. Wando en zijn groep wisten door de herbergier waar Johan te vinden was.

Johan begon zijn gevecht toen hij eerst de eerste ridder van Wando dodelijk neerstak met zijn zwaard. Johan stak daarna een tweede ridder van Wando dodelijk neer, terwijl Johan vervolgens een derde ridder liet vallen van zijn paard. Johan zag Wando en achtervolgde hem. Johan sprong van zijn paard en liet Wando vallen. Toen Johan en Wando in de sneeuw waren, liet Wando sneeuw in Johans gezicht gooien. Johan had hierdoor minder zicht, maar Johans zwaard was nog steeds opgewassen tegen Wando. Johan ontwapende hierna Wando van zijn zwaard. Wando's derde en laatste ridder stormde naar Wando toe voor bescherming. Wando zei dat hij de vreemdeling moest neersteken, maar Johan was eerder. Johan stak eerst Wando's derde en laatste ridder neer en daarna Wando zelf.

Enid die getuige was van de dood van Wando en zijn groep zei dat het erg was wat Johan had gedaan. Johan zei echter dat het schurken waren en dat hij ze wilde leveren aan de koning, wat echter te laat was, aangezien Wando was overleden.

Het tweede gevecht met Levinus

Eerste aanval van Gunar Skallagrimson

Tweede aanval van Gunar Skallagrimson

Gevecht met Gunar Skallagrimson

Johan x Gunar
Johan vermoord Gunar Skallagrimson.

Na ontkomen te zijn aan een viking die Johan ombracht, kwam Johan uit bij Gunar Skallagrimson. Gunar probeerde Johan om te brengen met hulp van Jarl. Hoe dan ook, een indiaan stak Jarl neer met een pijl, wat eindigde in zijn dood[12].

Johan gooide verschillende wapens naar Gunar toe die miste. Gunar moest hier om lachen, maar had niet door dat Johan een speer pakte. Johan gebruik deze speer om Gunar neer te steken in zijn keel, wat zijn plannen tot een eind bracht[12].

De redding van Rozenn

De ontmoeting met Franseza

De dood van Boidin

De dood van Jodoc en Jutte

De confrontatie

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Gevecht met Gaelle

De terugkomst van Kinugasa

Kinugasa nieuwe reeks
Kinugasa

Eerste gevecht met de Ninja's

Tweede gevecht met de Ninja's

De dood van Kinugasa

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Yorimoto tegen Kinugasa

Kinugasa begon een gevecht met zijn zoon, Yorimoto. Kinugasa en Yorimoto waren aan elkaar gewaagd, maar toen Yorimoto bijna stierf door zijn vader, greep Ayako in en stak een speer in het lichaam van Kinugasa. Kinugasa stak daarna meteen een mes in het lichaam van Ayako. Ayako stierf hierdoor. Kinugasa was boos doordat zijn plannen waren mislukt en stierf in Japan[13].

Vast in Japan

Ontmoeting met Robart

Robart x1
Johan ontmoette Robart toen hij was vastgehouden door de mannen van Robart.

Ontsnapping en ontmoeting met Jan Crabbe

Verschijningen

Andere verschijningen

Luxe uitgaves

Duitse strips

Slachtoffers

Wetenswaardigheden

  • Dit is de enige reeks waarin Johan geen persoon ombrengt met de naam Kurt of Rufus.
  • Dit is de enige reeks waarin Johan geen persoon ombrengt die een broer of zus hebben.

Verwijzingen en notities

  1. Het Zwaard van de Maagd
  2. De Zwarte Inquisiteur
  3. Zo werd Johan genoemd door Kopfbrecher's groep
  4. Op de achterkant, kan vooral gezien worden dat Johan blauwe ogen heeft.
  5. Vooral in latere serie heeft Johan blond haar.
  6. De Zwarte Inquisiteur
  7. De Grot van de Beer
  8. De Blauwe Heks (strip)
  9. 9,0 9,1 9,2 9,3 9,4 De Grot van de Beer
  10. De Man Zonder Verleden
  11. 11,0 11,1 11,2 Het Godsgericht
  12. 12,0 12,1 De Indringers
  13. De Spookkrijgers

Zie ook

Advertisement