De Rode Ridder Wiki
Advertisement

JohanPromo Dit artikel heeft foto's
Foto(s) nodig: niet specifiek
JohanPromo

Kilyon
Kilyon Nieuw
Naam Kilyon
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Haarkleur Bruin
Biografie
Familie Onbekend
Werk/beroep Huurmoordenaar
Ridder
Doodsoorzaak Doodgebeten door een wild dier
nadat hij was vastgebonden
door Johan van Horst
Slachtoffers
Direct Onbekend[1]
Indirect
Monsters Geen
Dieren Geen
In de stripreeks
Ontwerper Karel Biddeloo
Eerst gezien De Vete
Laatst gezien Kilyon
Verschijningen 2

Kilyon was een huurmoordenaar.

Biografie

Eerder leven

Kilyon was oorspronkelijk een ridder geweest. Ergens in zijn leven veranderde hij zijn beroep in dat van een huurmoordenaar. Kilyon verkocht zijn diensten aan diegene die hem kon betalen[2].

Ontmoeting met Johan van Horst

De Terugkeer van Kilyon

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: De Terugkeer van Kilyon

Kilyon werkte voor Mordred, in de opdracht om Allis te vermoorden en om Johan te beschermen[3].

Cover verschijningen

Verschijningen

Stripreeks

Luxe edities

Superluxe edities

Bronnen

Stripspeciaalzaak.be

Naam betekenis

Persoonlijkheid

Kracht en sterkte

In De Vete was Kilyon een goede zwaardvechter en messenwerper. Hij liet zich ook niet verassen als iemand hem van achteren aanviel. Kilyon werd uiteindelijk verslagen tijdens een eerlijk gevecht met Johan.

Wetenswaardigheden

Karel 6
Kilyon in De Vete
  • Kilyons tegenhanger kan gezien worden als Karel de Montabour. Kilyon stond aan de Slechte Kant en Karel stond aan de Goede Kant. Beide personages zijn gebaseerd op Karel Biddeloo.
  • Kilyon is Karel Biddeloo's eerste cameo met een bevestigde naam.
  • Met zijn verschijning in het album Kilyon:
  • Op beide covers is hij in een gevecht met Johan.
  • Kilyon is Johans eerste genoemde slachtoffer sinds Malfrat de Wrange in De Onmogelijke Opdracht, 12 albums eerder.
    • Ironisch genoeg, Malfrat verschijnt ook in het album Kilyon en had hem gezien, maar niet in persoon gesproken.
    • Kilyon is Johans eerste genoemde slachtoffer die hij had begraven sinds Malfrat de Wrange, 12 albums eerder.
  • Kilyon is Johans slachtoffer met de langste absentie in de stripreeks, met tussen zijn eerste verschijning (De Vete) en zijn laatste verschijning (Kilyon), een aantal van 195 albums.
  • Kilyon is Johans enige slachtoffer zowel direct als indirect die:
  • Ook al was het Allis die Kilyon bewusteloos sloeg, was het Johan die Kilyon aan de boom vastgebonden had. Hierdoor is Allis indirect verantwoordelijk voor zijn dood.
  • Ondanks dat hij een moordenaar wordt genoemd in zijn beide verschijningen, had hij nooit een moord gepleegd die te zien was in een album.
  • Kilyon is Karel Biddeloo's eerste cameo die stierf sinds Ernak uit De Ontvoering (album 89), 180 albums eerder.
  • Tijdens zijn terugkeer stond Kilyon niet aan Johans zijde. Hij probeerde Allis meerdere keren te vermoorden, maar faalde hierin. De enige keer dat Kilyon bij Johan was, was wanneer hij, Johan en Allis aan het eten waren. Kilyon kon zijn daden goedmaken om aan Johans kant te staan.
  • Kilyon is de eerste cameo tijdens de Nieuwe reeks - Deel 2 die:
    • op een cover stond.
    • op een cover stond anders dan Allis.
  • Kilyon is de eerste genoemde mannelijke cameo tijdens de Nieuwe reeks - Deel 2 sinds Bouts in De Vervloekte Talisman (album 263), 6 albums eerder.
  • Tijdens zijn terugkeer is Kilyon de eerste cameo als alleenstaande cameo in een album van de Nieuwe reeks - Deel 2 sinds Allis in De Uitverkorene (album 250), 19 albums eerder.
  • Kilyon is het eerste cameopersonage voor wiens dood Johan direct verantwoordelijk was.
    • Door dit is Kilyon ook Johans eerste slachtoffer die een cameopersonage was die hij had begraven.
  • Niet meegeteld Mordred's groep in het album Mordred (album 267) waarvan de status onbekend is, is Kilyon Johans eerste terugkerende slachtoffer die verscheen in een album (De Vete) waarin Johan geen moord gepleegd in had.
  • Kilyon is de eerste cameo uit Karel Biddeloo's reeks die stierf in de Nieuwe reeks - Deel 2.
  • Mocht Kilyon voor Johans kant hebben gekozen en niet geluisterd had naar Mordred die met zijn eigen agenda bezig en gebruikte Kilyon om te manipuleren, dan had Kilyon mogelijk kunnen verblijven op Camelot als hij aan Johans kant bleef staan.
  • Sommige fans vonden het niet leuk dat Marc Legendre Kilyon (Karel Biddeloo's cameo) liet sterven in het album Kilyon. Ondanks dat, liet Karel Biddeloo eerder zelf zijn eigen cameo Ernak vermoorden in De Ontvoering (album 89).
  • Was Kilyon echter 5 albums later verschenen in plaats van in album 269, maar dan zou Kilyon exact 200 albums later terugkeren en dus in album 274.

Achter de schermen

Karel 2
Karel Biddeloo

Verwijzingen en notities

  1. Kilyon werkte als huurmoordenaar
  2. De Vete
  3. Kilyon
  4. De Rode Ridder Zonder Grenzen

Zie ook

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Kilyon.
Advertisement