De Rode Ridder Wiki
Advertisement
Lenore
Lenore x
Naam Lenore
Status Levend
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Vrouw
Haarkleur Zwart
Biografie
Familie Lodogran van Camelard - Man
Werk/beroep Werkte voor Bahaal
Slachtoffers
Direct
Indirect (onbekend)
Monsters (onbekend)
Dieren (onbekend)
In de stripreeks
Ontwerper Karel Biddeloo
Eerst gezien De Slavenmeester
Laatst gezien De Graalkoning
Verschijningen 3

Lenore was de vrouw van Lodogran van Camelard.

Biografie[]

Eerder leven[]

Ergens in haar leven trouwde Lenore met Lodogran. Haar man was op dat moment nog rijk en machtig. Lodogran had zich echter bij de troepen van Bahaal aangesloten, en kwam tijdens een poging om Excalibur van de rebellen op te eisen bijna om het leven[1]. De rebellen kwamen later om het kasteel te plunderen en in brand te zetten. Lodogran kon zijn benen niet meer bewegen en moest door Lenore verzorgt worden[2].

Het Slavenkamp[]

Ze dachten dat Bahaal hen verlaten had, maar die verscheen uiteindelijk voor hen in het haardvuur. Bahaal genas Lodogran's benen en liet het kasteel weer opbouwen door Demonen. Toen het kasteel weer opgebouwd was bleek Bahaal ook vele nieuwe bedienden voor hen geregeld te hebben. Toen zouden Lodogran en Lenore het nieuwe plan van Bahaal kunnen uitwerken. Om wraak te nemen op Johan van Horst liet Bahaal hen een groot kamp bouwen om Vlamingen gevangen te nemen, landgenoten van Johan die naar Engeland gekomen waren[2].

Ontmoeting met Johan van Horst[]

Dankzij een list namen de krijgers van Lodogran enige tijd later Johan gevangen. Ook Lancelot werd gevangen genomen. Toen konden Lenore en de anderen het plan van Bahaal afmaken. Zhaky zou een grote hoeveelheid gif maken om zowel Johan, Lancelot en alle Vlamingen in het kamp te vergiftigen[2].

De vernietiging van het slavenkamp[]

Met de hulp van Merlijn en Guinevere konden Johan en Lancelot echter ontsnappen. Er braken meerdere branden uit in het kamp, die Merlijn had aangestoken met zijn toverstaf. Johan en Lancelot versloegen intussen de manschappen van Lodogran. Lenore wist dat alles verloren was, maar wilde proberen wraak te nemen. Ze was van plan om Johan een mes in de rug te werpen. Guinevere schoot haar neer met een pijl voordat ze het mes kon gooien[2].

De belegering van Tintagel[]

Enige tijd daarna wekte Bahaal Lenore weer tot leven, net als Zhaky. Onder bevel van Demoniah moest Lodogran er met zijn krijgers voor zorgen dat niemand het kasteel Tintagel zou verlaten. Lenore was net als Zhaky bij Lodogran en Demoniah. Ze riep Zhaky ter hulp toen Demoniah een wond aan de arm had opgelopen, maar die had geen hulp nodig[3]. Wat later wist Johan door hun omsingeling heen te breken. De ridder ging op zoek naar De Heilige Graal. Terwijl Demoniah Johan achtervolgde, bleven Lenore, Lodogran en Zacky achter. Ze moesten ervoor zorgen dat er verder niemand door de omsingeling heen brak. Uiteindelijk werden de manschappen van Lodogran aangevallen door De Tempeliers, die de beschermers van De Heilige Graal bleken te zijn. Onder aanvoering van Amfortas en Johan liepen De Tempeliers de troepen van Lodogran onder de voet. Na afloop van het gevecht bleek Lenore net als Lodogran en Zhaky ontsnapt te zijn[4].

Verschijningen[]

Stripreeks[]

Naam betekenis[]

Persoonlijkheid[]

Kracht en sterkte[]

Wetenswaardigheden[]

  • Het is onbekend hoe ze reageerde op de dood van haar man, als Bahaal dit al bekend maakte.
    • De dood van haar man Lodogran gebeurde in het album De Boetelingen waarin Lenore niet in verscheen.
  • Net als haar man werd ze tot leven gewekt door Bahaal. Hoe dan ook, dit was net als bij Zhaky niet te zien.

Achter de schermen[]

Zie ook[]

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Lenore.
Advertisement