De Rode Ridder Wiki
Advertisement
Reinald van Gelder
Gelder
Naam Reinald van Gelder
Status Levend
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Haarkleur Zwart
Biografie
Geboren in Gelderland, Nederland
Familie Imgard van Limburg - Vrouw
Werk/beroep Graaf
Slachtoffers
Direct Geen
Indirect Geen
Monsters Geen
Dieren Geen
In de stripreeks
Ontwerper Karel Biddeloo
Eerst gezien De Slag van Woeringen
Laatst gezien Het Toernooi
Verschijningen 2

Reinald van Gelder was een vijand van Jan Primus. Reinald en Jan hadden later hun vijandschap bijgelegd.

Biografie[]

Eerder leven[]

Reinald van Gelder was de graaf van Gelderland. Samen met Heinrich de graaf van Luxemburg en Siegfried van Westerburg de Keulse aartsbisschop, stelde hij aanspraak op het Brabantse grondgebied. Ze zouden hiervoor tegen Jan Primus ten strijde trekken. Al voor het gevecht begon stuurde hij Ilse naar de streek Horst. Zij was een gifmengster, die de hertog onverwacht zou moeten uitschakelen. Zijn plan mislukte echter door het ingrijpen van Johan van Horst en enkele Tempeliers[1].

De veldslag[]

Niet lang daarna nam Reinald deel aan de slag van Woeringen. Hij kwam op een gegeven moment hertog Jan tegen tijdens het gevecht. De twee vochten met elkaar en Reinald verloor. In ruil voor zijn leven gaf Reinald alle aanspraken op het grondgebied in Brabant op. Kort daarop was de overwinning van de Brabanders een feit[1].

Het Toernooi[]

Kort na de Slag van Woeringen, werd er een toernooi gehouden bij Horst. Samen met zijn vrouw Imgard van Limburg kwam Reinald naar Kasteel Horst om deel te nemen. Reinald was eerst verdacht om zijn eerdere ruzie met hertog Jan. Maar tijdens een feest voor het toernooi sloot hij vriendschap met Jan. Het werd toen duidelijk dat hij niet degene was die hertog Jan wilde vermoordden[2].

De volgende dag nam Reinald deel aan het toernooi. Zijn eerste gevecht was met Sir. Bernice. De Engelse ridder had voor het toernooi een kruik hagelanderwijn leeggedronken. Hierdoor was Sir. Bernice niet in staat om aan het toernooi deel te nemen. Door de grappige situatie schoot ook Reinald in de lach. Desondanks gaven de twee ridders hun paarden de sporen voor het gevecht. Sir. Bernice koos echter het verkeerde doel en viel de oefen Saraceen aan. Sir. Bernice werd uit het zadel gelicht door de Saraceen, waardoor Reinald het gevecht won. Sam de Bohuw wilde de schande van zijn landgenoot uitwissen, daarom daagde hij Reinald uit. Bij het treffen wist Sam Reinald uit het zadel te stoten. Reinald had verloren en kon daardoor niet deelnemen aan de laatste rondes van het toernooi[2].

Verschijningen[]

Stripreeks[]

Naam betekenis[]

Persoonlijkheid[]

Kracht en sterkte[]

Wetenswaardigheden[]

  • Reinald's achternaam "van Gelder" is een verwijzing naar de plek waar hij graaf van is: Gelderland.

Achter de schermen[]

Zie ook[]

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Reinald van Gelder.
Advertisement