De Rode Ridder Wiki
Advertisement
Satyr
Satyr 001
Naam Satyr
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Haarkleur Blond
Biografie
Familie Onbekend
Werk/beroep Rovershoofdman van Satyr's groep
Werkte in opdracht van Demoniah
Lid van Demoniah's groep
Lid van Bahaal's groep
Doodsoorzaak Neergestoken met een zwaard
door Johan van Horst
Slachtoffers
Direct Onbekend[1]
Indirect Geen
Monsters Geen
Dieren Geen
In de stripreeks
Ontwerper Karel Biddeloo
Eerst gezien De Graalkoning
Laatst gezien De Graalkoning
Verschijningen 1

Satyr was een personage die verscheen in De Graalkoning.

Biografie[]

Eerder leven[]

Satyr was de hoofdman van een groep plunderaars. Ze werden door Demoniah ingehuurd om overal dorpen te overvallen, maar wisten niet dat zij hen met De Zwarte Dood had besmet[2].

Ontmoeting met Johan van Horst[]

Kort nadat de rovers het dorp van Kunegonde hadden geplunderd, werden Satyr en zijn mannen geconfronteerd door Johan van Horst. Zijn manschappen konden tegen de ridder niet op. Nadat Johan hem had uitgedaagd kwam het tot een tweekamp. Uiteindelijk verloor Satyr en smeekte om zijn leven. Johan wilde hem doden, toen plots Trevrizent verscheen en Satyr's bende liet vertrekken. Enige tijd later viel hij een stad binnen. De Zwart Dood brak uit en vele mensen stierven. Diegenen die nog niet besmet waren vluchtten de stad uit, Satyr en zijn mannen bleven achter. Ook zijn mannen werden ziek en begonnen te sterven. Satyr bleef als enige over en wilde met de buit vluchten. Ver kwam hij niet, net buiten de deur kon hij de pijn niet meer aan en zakte in elkaar[2].

Dood[]

Satyr zag Johan staan en smeekte aan hem of hij hem wilde doden. De ridder weigerde eerst, maar toen hij zag hoeveel pijn Satyr had, deed hij het. Johan stak Satyr dood met zijn zwaard zodat hij een snelle dood stierf[2].

Na zijn dood[]

Plotseling verscheen Demoniah die haar doel nu had bereikt. Johan had een ongewapende man gedood, waardoor hij De Heilige Graal niet meer in zijn bezit kon krijgen[2].

Verschijningen[]

Stripreeks[]

Naam betekenis[]

Johan x Satyr
Johan vlak voor hij Satyr ombrengt.

Satyr's naam is waarschijnlijk een verwijzing naar Satyr. Satyr's staan bekend om het dragen van een sterkte doorgaansbaard en dragen een baard. Satyr draagt dit ook en het kan mogelijk zijn dat Karel Biddeloo hiermee verwees naar de term "Satyr".

Persoonlijkheid[]

Ondanks dat hij zelf genadeloos was bij zijn overvallen, smeekte Satyr bij Johan om genade toen hij verslagen was. Later smeekte hij Johan ook om hem te doden toen hij aan de Zwarte Dood bezweek. Satyr was erg hebzuchtig, kort voor zijn dood probeerde hij nog met zijn buit te vluchten.

Kracht en sterkte[]

Satyr gebruikte een bijl in zijn gevecht met Johan. Satyr had ook een paard.

Wetenswaardigheden[]

  • Johan was van plan Satyr een eerste keer te vermoorden, maar Satyr smeekte om niet gedood te worden. Trevrizent zei ook dat hij dat niet moest doen. Toen Satyr besmet was met de Zwarte Dood, bracht Johan Satyr om op het verzoek van Satyr. Trevrizent vond het toen ook niet erg toen Johan Satyr had vermoord, sinds er nog steeds een kans was dat ze aan De Heilige Graal zouden kunnen komen.
  • Satyr is de tweede persoon vermoord door Johan waarbij hij de naam "God" zei. De eerste persoon was Siegmund van Kamroen en een latere persoon was Malegis de Mazan.
  • Satyr was de enige persoon met een bekende naam die werkte voor Demoniah, die uiteindelijk omkwam door Johan van Horst. Dit was zo het geval, totdat Johan Okuma ombracht in Mensenjacht.
  • Satyr is de tweede persoon wiens bod Johan afsloeg om hem om te brengen, maar toch later omkwam door Johan. De eerste persoon was Jayavar.
  • Satyr is Johans enige slachtoffer met een bevestigde naam die niet te zien was bij Demoniah terwijl zij hem had ingehuurd.
    • Raniar werkte samen met Marianus Gillis, maar werkte nog steeds met Demoniah, terwijl Okuma niet wist dat hij voor Demoniah werkte, aangezien haar identiteit pas bekend was na zijn dood.
  • Satyr's rol kan vergeleken worden met Tenebrax; beide waren ingehuurd door iemand die te maken had met Bahaal's groep. Beide mannen een rol als leider, maar na de dood van hun groep waren beide mannen de laatste personen die Johan ombracht waardoor een einde kwam aan hun plannen.
  • Satyr is het derde personage die aan Johan vroeg om hem te doden. Het eerste personage was Jayavar in De Val van Angkor en het tweede personage Modred in Het Rijk van Enid.
  • Ook al was Satyr ontwapend voor zijn dood, lag zijn wapen nog steeds langs zijn lichaam toen hij stierf.
  • Ook al was Johan technisch gezien niet gedwongen om Satyr te doden, deed Johan dit toch om hem zo uit zijn lijden te verlossen. Dit veroorzaakte uiteindelijk dat hij niet aan De Heilige Graal kon komen. Hoe dan ook, in alle reeksen had Johan een persoon vermoord die ook ontwapend was en dus is het onbekend of Johan al eerder niet aan De Heilige Graal kon komen.

Achter de schermen[]

  1. Johan zei dat Satyr verantwoordelijk was voor de slachtoffers.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 De Graalkoning

Zie ook[]

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Satyr.
Advertisement