De Rode Ridder Wiki
Advertisement

Tweelingen, ook wel bekend als dubbelgangers zijn personages die veel op elkaar lijken of namen die omgedraaid kunnen worden met dezelfde letters.

Officieël[]

Rambala en Malabar[]

Sid Yoessef en Sid Yessoef[]

Merlijn en Kerwyn[]

Bakoela en Laboeka[]

Bertram en Rambert Dessombres[]

Jyrki en Risto[]

Verschijningen[]

Stripreeks[]

Andere verschijningen[]

Luxe uitgaves[]

Wetenswaardigheden[]

Allismettweelingen
Allis met tweelingen
  • De originele reeks is de enige reeks zonder officiële tweelingen, aangezien Merlijn en Kerwyn niet als broer waren geïntroduceerd en Kerwyns gezicht pas voor het eerst te zien was in het album Gorgonia uit Karel Biddeloo's reeks.
  • Ondanks dat Johan in alle strips verschijnt, zijn, zijn tweelingen alleen maar te zien in De Spiegeldemon en De Witte Waan.
  • Ook al zijn Jacky, Jakke, Zackay, Ya-Hi, Yakki, Jan van Gistel, Zhaky, Dzacky en Herbergier op zich geen tweelingen, in hun gezicht en in de tekenstijl lijken ze veel op elkaar. Dit komt mede doordat ze allemaal door dezelfde tekenaar waren getekend: Karel Biddeloo.
  • Jyrki en Risto zijn de enige officieële tweelingen wiens namen niet op elkaar lijken.
    • Merlijn en Kerwyn's namen rijmen, maar lijken dus deels op elkaar.
  • Bakoela en Laboeka zijn de enige tweelingen vermoord door één persoon.
    • Johan kwam hierbij in de buurt toen hij Sid Yoessef had vermoord en probeerde Sid Yessoef te vermoorden (wat mislukte).
Allismettweelingenininkt
Allis met tweelingen in inkt

Achter de schermen[]

  • Voor onbekende redenen begon Karel Biddeloo met het bedenken van tweelingen in de stripreeks. Deze verschenen voor het eerst in De Boeienkoning. De namen leken ook veel op elkaar. Dit was waarschijnlijk gedaan voor de humor, sinds de namen veel op elkaar lijken.
  • Bij de onofficiële tweelingen staat het personage Jacky. De terugkeer via de tekeningen van Karel Biddeloo is één van de meest herkenbare hergebruikte tekeningen uit de stripreeks[1].

Zie ook[]

Advertisement