De Rode Ridder Wiki
Advertisement
Yrrim
Yrrim y
Naam Yrrim
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Haarkleur Zwart
Biografie
Familie Heks - Moeder
Werk/beroep Rattenkoning
Doodsoorzaak In het hart getroffen
met een zilveren pijl door Johan,
daarna opgegeten door zijn ratten.
Slachtoffers
Direct Geen
Indirect Geen
Monsters Geen
Dieren Geen
In de stripreeks
Ontwerper Karel Biddeloo
Eerst gezien De Rattenkoning
Laatst gezien De Rattenkoning
Verschijningen 1

Yrrim is de hoofdvijand en meesterbrein in De Rattenkoning.

Biografie[]

Eerder leven[]

Yrrim was de zoon van een heks. Terwijl zijn moeder in de omgeving van Horst woonde, leefde hij zelf in een ver land. Yrrim bezat een panfluit waarmee hij mensen en dieren in zijn macht kon krijgen. Door middel van een toverdrank was hij onkwetsbaar voor gewone wapens. Op kinderen had de drank een andere uitwerking. Als ze er van dronken veranderden ze zich in ratten. Nadat zijn moeder door de dorpsbewoners als heks op de brandstapel was gezet, ging Yrrim naar het dorp toe. Hij wilde wraak nemen voor zijn moeder. Met zijn panfluit lokte Yrrim de kinderen mee, waarna hij ze in ratten veranderde. Alleen de drie kinderen van Alwina kreeg de rattenkoning niet in zijn macht. Yrrim bleef elke nacht rond het dorp sluipen en op zijn fluit spelen. Hij zou dit net zo lang doen totdat hij de drie laatste kinderen in zijn macht had[1].

Yon, de vader van de drie laatste kinderen, was op zoek gegaan naar Yrrim. Hierbij had Yrrim hem gevangen genomen als gijzelaar[1].

Ontmoeting met Johan van Horst[]

Terwijl Yrrim op een mistige nacht door het bos onderweg was, zag hij bij toeval Johan bewusteloos op de grond liggen. De ridder was van tevoren van een helling gevallen. Yrrim en zijn ratten kwamen naar de ridder toe, maar voordat hij iets kon ondernemen zagen de dorpsbewoners hem. Yrrim moest vluchten en wist te ontsnappen. Alwina kon hem desondanks met een pijl in zijn been raken. Door zijn toverdrank had de wond geen enkele uitwerking op Yrrim[1].

Bhops geheime wapen[]

Enige dagen later toen het weer mistig was, waagde Yrrim zich dicht bij het dorp om de laatste kinderen in zijn macht te krijgen. Bhop had echter een geheim wapen gemaakt: een zware kruisboog. Hiermee nagelde Bhop de rattenkoning met zijn mantel aan een boom. Enkele dorpsbewoners zagen wat er gebeurde en kwamen aangerend. Bhop kon toen geen pijl meer afschieten, omdat de mensen in de weg liepen. Aangekomen op de plaats waar Yrrim bijna getroffen was, vonden ze alleen een stuk van zijn mantel[1].

Dood[]

Yrrim dood
Yrrim's dood aan de handen van Johan van Horst.

Weer een tijd later zag Yrrim op een nacht de drie kinderen van Alwina lopen. Het was eigenlijk te mooi om waar te zijn, maar Yrrim besloot toch hen mee te nemen. Wat hij niet wist was dat Johan intussen in Yrrims schuilplaats was doorgedrongen. Terug in de spelonk die onder een oude boom gelegen was, wachtte Yrrim een verassing. Johan stond hem al op te wachten, terwijl Yon bevrijd was. Bovendien hadden de drie kinderen kaarsvet in hun oren. Dus waren ze eigenlijk niet in zijn macht. Yrrim besloot zijn ratten in te zetten om zijn vijanden levend te verslinden. Johan waarschuwde hem, maar Yrrim wilde niet luisteren. Hierop schoot Johan hem een klein zilveren pijltje in het hart. Yrrim viel op de grond, waarna zijn ratten hem verslonden. Even later maakte Johan de panfluit van Yrrim stuk. Hierdoor werden alle ratten weer kinderen[1].

Verschijningen[]

Stripreeks[]

Naam betekenis[]

Yrrim is geen bestaande naam.

Persoonlijkheid[]

Yrrim verschilt van vele andere vijanden uit de reeks. Dit komt omdat hij wraak wil nemen voor de moord op zijn moeder. Johan en Yrrim werden echter vijanden, omdat Johan de dorpsbewoners wilde helpen. Doordat hij niet door middel van gewone wapens kon sterven, was Yrrim ook erg overmoedig. Hierdoor onderschatte hij Johan bij hun laatste confrontatie.

Kracht en sterkte[]

Door zijn toverdrank kon Yrrim niet sterven door gewone wapens. Enkel een zilveren pijl was dodelijk voor hem.

Wetenswaardigheden[]

  • Yrrim was de enige persoon vermoord door Johan in De Rattenkoning.
    • Yrrim was ook de enige persoon in het album De Rattenkoning die stierf in de originele tijdlijn.
  • Yrrim kwam uit een ver land. Welk land dit was, was nooit bekend gemaakt in het album.
  • Yrrim, niet zoals Gandolf en Sighold wiens vader te zien waren (terwijl ze een slachtoffer van Johan waren), sinds Yrrims moeder te zien in het album.

Achter de schermen[]

Zie ook[]

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Yrrim (De Rattenkoning).
Advertisement