De Rode Ridder Wiki
Advertisement
Zelma
Zelma
Naam Zelma
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Vrouw
Haarkleur Zwart
Biografie
Familie Gorkwin - Broer
Werk/beroep Geen
Gestorven in Nabij een oude toren
Doodsoorzaak Kei tegen het hoofd door een
handlanger van Trodamus
Slachtoffers
Direct Geen
Indirect Geen
Monsters Geen
Dieren Geen
In de stripreeks
Ontwerper Willy Vandersteen
Eerst gezien Angst over Nevelland
Laatst gezien Angst over Nevelland
Verschijningen 1

Zelma was de zus van Gorkwin.

Biografie[]

Eerder leven[]

Zelma en haar broer Gorkwin leefden in De Nevellanden. Gorkwin was kasteelheer en bezat ook het familiefortuin. Zelma was erg hebzuchtig, ze wilde haar deel van het geld. Gorkwin had het ergens in de kelders van het kasteel verstopt. Zelma kon haar broer niet uitstaan[1].

Ontmoeting met Johan van Horst[]

Omdat Gorkwin de omliggende boeren nog steeds als slaven behandelde, stuurde koning Arthur een ridder naar De Nevellanden. Het was Johan. Johan moet ervoor zorgen dat Gorkwin vrijbrieven voor de boeren zou ondertekenen. Tijdens dit bezoek was Zelma ook aanwezig. Toen Johan haar broer uitdaagde voor een gevecht, bespotte ze Gorkwin omdat hij wilde weigeren. Uiteindelijk stemde Gorkwin toe. Na een hard gevecht verloor Gorkwin van Johan, daarna moest hij de vrijbrieven ondertekenen[1].

De samenzwering met Trodamus[]

Zelma wist dat ook haar inkomsten gevaar liepen als de boeren vrij werden. Daarom sloot ze een bondgenootschap met de goochelaar Trodamus. Samen zouden ze de boeren door middel van angst weer zover krijgen voor hen te werken, ook wilden ze met een handig toneelspel achter de plaats komen waar het familiefortuin verborgen was. Met Zelma's hulp leek het voor Gorkwin en de boeren alsof Trodamus een machtige tovenaar was. Trodamus was echter niet van plan om met Zelma te delen[1].

Dood[]

Nadat Trodamus te weten gekomen was waar het familiefortuin verstopt was, vroeg Zelma Gorkwin om haar deel. Het gesprek liep uit in een ruzie. Zelma werd door Gorkwin opgesloten in haar kamer, maar kon door de slotgracht ontsnappen. Aangekomen bij Trodamus vroeg ze de goochelaar om hulp. Trodamus had haar niet meer nodig en wilde de zaak vanaf dat moment zelf regelen. Hierop wou Zelma de boeren van zijn bedrog overtuigen. Terwijl ze met de boeren stond te praten, kreeg ze een kei uit een slinger tegen haar hoofd. Zelma was op slag dood en de boeren dachten dat dit door de macht van Trodamus kwam[1].

Na haar dood[]

Johan had alles gezien en overtuigde de boeren ervan dat Trodamus een bedrieger was. De goochelaar vluchtte naar het kasteel van Gorkwin. Later werd hij na een gevecht met de kasteelheer doodgeslagen door de wachters. Op die manier werd de moord op Zelma gewroken[1].

Verschijningen[]

Stripreeks[]

Naam betekenis[]

Zelma is een Engelse meisjesnaam en betekent "goddelijke beschermer".

Persoonlijkheid[]

Gorkwin en Zelma konden elkaar niet uitstaan. Maar omdat Gorkwin haar niet haar deel van de erfenis wilde uitbetalen, bleven de twee gedwongen samen in hun burcht leven. Zelma was hebzuchtig en maakte steeds opmerkingen waaraan Gorkwin zich ergerde. Zelma had een overeenkomst met Trodamus gesloten om toch nog aan het geld te komen. Toen ze erachter kwam dat Trodamus haar bedroog, wilde ze hem als bedrieger ontmaskeren. Hierbij werd ze echter omgebracht door Trodamus handlagers.

Kracht en sterkte[]

Zelma had geen opleiding met wapens gehad. Ze gebruikte wel een keer een toorts om Gorkwins soldaten van zich af te slaan.

Wetenswaardigheden[]

  • Zelma was de laatste zus tot nu toe in de stripreeks met een broer, die uiteindelijk stierf door Johan.
  • Johan wist van Zelma's naam af, ondanks dat de twee nooit in een scene tegelijkertijd te zien waren. Ze waren hoe dan ook, wel op dezelfde locatie, namelijk Gorkwin's burcht.

Achter de schermen[]

Zie ook[]

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Zelma.
Advertisement